Ας πούμε λοιπόν ότι ο Πέτρος έχει έναν ραδιοφωνικό σταθμό.
Και έστω ότι ο Πέτρος παίζει καλή μουσική.
Όποιο είδος και
αν θεωρήσουμε ότι τον ενδιαφέρει (ελληνικά, ξένα, τζαζ κλπ.), ο Πέτρος διαλέγει τα καλύτερα κομμάτια και
όχι μόνον αυτό, αλλά, τα βάζει και στην σωστή σειρά, τα προλογίζει όπως πρέπει,
σχολιάζει και γενικώς, κάνει καλό ραδιόφωνο.
Με την βοήθεια της σελιδούλας στο facebook ο
Πέτρος καταφέρνει και αυξάνει την ακροαματικότητά του.
Και κάποια στιγμή οι μανατζαρέοι που ασχολούνται με τις μετρήσεις ακροαματικότητας ραδιοφωνικών σταθμών διαπιστώνουν την εξέλιξη του σταθμού.
Πλησιάζουν
λοιπόν τον Πέτρο και του κάνουν πρόταση να βάλει διαφημίσεις στις εκπομπές του.
Αρχικώς σε χαμηλή τιμή για να τραβήξει διαφημιζόμενους "και μετά βλέπουμε..."
Ο Πέτρος δέχεται, και αρχίζει να βάζει σποραδικά μερικές διαφημίσεις
στις εκπομπές του, χωρίς να αλλάξει το ύφος και την ποιότητα του ραδιοφώνου
του.
Στην συνέχεια, και ενόσω η ακροαματικότητα αυξάνει, οι
μάνατζερ που του δίνουν τις διαφημίσεις φέρνουν κι' άλλο κόσμο, "καλύτερους" διαφημιζόμενους (με πιό πολλά φράγκα) που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να
προσεγγίσουν το κοινό του Πέτρου.
Ο χρόνος των διαφημίσεων, μοιραία, αυξάνει εις βάρος της μουσικής, και οι εκφωνητές αναγκαστικά βάζουν στις εκπομπές τους κείμενα από τις διαφημίσεις των εταιρειών.
Και αυτό είναι η αρχή της αλλοτρίωσης.
Στο επόμενο στάδιο ακολουθούν "μετρήσεις" που
δείχνουν ότι τα αποτελέσματα
των διαφημίσεων δεν είναι τα αναμενόμενα.
Στο μεταξύ ο Πέτρος έχει προσλάβει
και ένα-δυό άτομα με γνώσεις στην μουσική για να κάνουν ζωντανές εκπομπές, τα
οποία άτομα έχουν και κάποιες χρηματικές απολαβές, τις οποίες, εάν χάσει τις διαφημίσεις, δεν θα μπορεί να συνεχίσει να καλύπτει.
Είναι η ώρα της τελικής άλωσης του σταθμού.
Οι μανατζαρέοι (κοράκια) του λένε απροκάλυπτα ότι πρέπει να αρχίσει να βάζει και πιο εμπορική μουσική,
να διευρύνει το κοινό που ακούει τον σταθμό.
Του δίνουν μάλιστα και λίστες
με τραγούδια που θα πρέπει να παίζει, και επιπλέον, ορίζουν τις ώρες και τις φορές που θα πρέπει να παίζονται.
Ο Πέτρος, αναγκαστικά, ακολουθεί τις προτάσεις (απειλές) των
μανατζαρέων και ο σταθμός, προκειμένου να σταθεί στα πόδια του, στρέφεται σε
άλλα μονοπάτια από εκείνα που είχε ξεκινήσει.
Γίνεται ένας σταθμός που πλέον
μοιάζει στους υπόλοιπους των ραδιοσυχνοτήτων, ή διαφέρει ελάχιστα, δεν είναι
πιά ο σταθμός με την διαφορετική, καλή μουσική που ξεκίνησε.
Οι μανατζαρέοι τώρα αναγγέλλουν στον Πέτρο ότι δεδομένου ότι
δεν έχει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό, δεν βλέπουν
τον λόγο να συνεχίσουν να του δίνουν διαφημίσεις εκτός και αν χαμηλώσει τις τιμές
του.
Ο Πέτρος πλέον δεν είναι ουσιαστικά αφεντικό της δουλειάς
του, έχει προδώσει τα πιστεύω του και τα θέλω του, και είναι δεσμευμένος στις υποχρεώσεις
του, πράγμα που έγινε χωρίς σχεδόν να το καταλάβει.
Απλό, απλούστατο παράδειγμα χειριστικής συμπεριφοράς της αγοράς προς τον έμπορο.
Εδώ τελειώνει το πρώτο μέρος της σπονδυλωτής ιστορίας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου